Thinkstock Kako odabrati filmove i igrice za djecu?

Udruga učitelja Zvono

Kako odabrati filmove i igrice za djecu?

Kada se govori o današnjim generacijama, sve se češće spominje sintagma 'djeca medija' i ističe se odgovornost roditelja u razvijanju medijske pismenosti, odnosno kritičnosti prema različitim medijskim sadržajima. Pročitajte na koji način pristupiti izboru računalnih igara i filmova te kako smanjiti negativan, a iskoristiti pozitivan utjecaj medija

Članak spremljen

Članak spremljen

Dok se brojni stručnjaci gotovo svih područja vezanih uz odgoj i obrazovanje desetljećima prepiru imaju li mediji više pozitivan ili više negativan utjecaj na djecu i mlade, mediji nezaustavljivo preuzimaju značajnu ulogu u našoj svakodnevici. Već dugo znamo da njihova uloga nije tek prenošenje informacije i zabava, već da su preuzeli značajnu ulogu u edukaciji, ali i formiranju svjetonazora, dakle, u odgoju.

Konkurencija roditeljima i učiteljima

Uzmemo li u obzir činjenicu u kolikoj su mjeri roditelji, koji su zaokupljeni brojnim egzistencijalnim problemima, danas u mogućnosti provoditi svoje vrijeme uz djecu, koja su sve više konzumenti različitih medija, te koliko su i oni sami uopće kritični prema medijskim sadržajima, nije teško zaključiti da su mediji na neki način "konkurencija" roditeljima i učiteljima, to jest školi, u odgoju djece. Tome nikako ne ide u prilog činjenica da medijska kultura u našim školama još uvijek nema zadovoljavajuće riješen status i nije usustavljena.

Cijela priča oko obrazovanja za medije uglavnom se svodi na informatičku pismenost, ali se zaboravlja da medijska pismenost uključuje ono najvažnije, kada je u pitanju utjecaj medija na djecu i mlade – razvijanje kritičnog odnosa prema sadržajima, sposobnost odabira onih koji su primjereni, poznavanje osnovnih izražajnih sredstava medija i njihovih mogućnosti (što uvjetuje razumijevanje poruka), medijsko stvaralaštvo, i tako dalje.

Utjecaj medija: dobar i loš

Evidentno je da se konzumirajući medije ljudi mijenjaju. Da je tome tako dokazuje i sve češće spominjana sintagma "djeca medija" kada se govori o današnjim generacijama. Svijest o tome da mediji mijenjaju navike, ponašanje, određena stajališta i vrednote, postoji. Iz svakodnevice je evidentno da mediji nameću nova pravila ponašanja, jer ljudi prihvaćaju ono što je mišljenje većine, a mišljenje većine i te kako se dobro može plasirati putem medija. Jer oni imaju moć uvjeravanja. Posebno je to naglašeno kroz utjecaj promidžbenih poruka, ali i brojnim drugim načinima koji su manje "vidljivi", a kojima se na neki način kreira stvarnost. Sve to i te kako zahtijeva odgovornost odraslih. Prije svega roditelja, ali i šire društvene zajednice. 

Treba jednom zauvijek zaključiti da utjecaj medija može biti i dobar i loš, ovisno o tome kako ih doživljavamo, koliko o njima znamo i kako ih koristimo. Najmlađima treba pomoći kako bi spoznali što je dobro i vrijedno za njih te ih naučiti živjeti u suglasju s medijima. 

Tijekom vikenda i praznika djeca imaju više slobodnoga vremena te tada i više vremena provode uz medije - televizijske emisije, filmove, internet, računalne igre. Roditelji bi trebali znati koje im sadržaje mogu preporučiti, ali i diskretno kontrolirati internetske sadržaje koji zanimaju dijete. Evo nekoliko preporuka kako svaki roditelj može iskoristiti slobno vrijeme i dati doprinos u odgoju za medije.

Zajedno igrajte računalne igre

Većina je roditelja danas zabrinuta koliko vremena njihova djeca provedu igrajući računalne igre. Koje igre igraju, jesu li agresivne, poučne, korisne, uznemirujuće, utječu li one dobro na dijete ili ne, i slično, najbolje je provjeriti tako da zajedno s djetetom zaigrate njegove omiljene igrice. Neka vas dijete pouči pravilima i krenite u avanturu. Tako ćete najbolje riješiti sve svoje dileme.

Ovo je dobar način i da pridobijete povjerenje djeteta. Nećete biti "neznalica" koja pripada "prošlom stoljeću" i napamet govori o računalnim igrama. Dijete će lakše uvažavati pravila vezana uz vrijeme provedeno za računalom, ako mu se nametnete kao autoritet u svijetu koji je njemu zanimljiv i blizak. Tek nakon toga bit ćete za dijete kompetentan stručnjak za određivanje granica i savjete vezane uz računalne igre. Osim toga, prođete li iskustvo igranja određene igrice, imat ćete i niz argumenata u pregovorima oko pravila.

Izbor filma za obiteljski kino-izlazak

Na televizijskim programima i u kinima nudi se obilje zanimljivih filmova i neke svakako trebate pogledati sa svojom djecom. Priprema za odlazak u kino dobar je način da pokažete svome djetetu što znači biti informiran građanin, kako doći do određene informacije te da je važno provjeriti kvalitetu onoga što namjeravamo pogledati i doći do nekih informacija o filmu.

Pogledajte zajedno kino programe u tiskovinama ili na internetu te proučite preporuke. Doznajte više o autorima filma, eventualnim nagradama i pronađite neku zanimljivost vezanu uz film koje će motivirati i vas i dijete da pogledate baš tu predstavu. Nakon gledanja filma razgovarajte s djetetom o doživljajima, što mu se najviše svidjelo u filmu i zašto, iznesite i vi svoj doživljaj s argumentima, usporedite ga s djetetovim. Ukoliko vas je zatekla neka scena koja je zbunila ili prestrašila dijete, ohrabrite ga da govori o tome i poučite ga na eventualno lošem primjeru o pravim vrijednostima. Djecu ćemo najbolje i najkvalitetnije zaštiti od općenito loših utjecaja samo ako ih naučimo promišljati o određenim temama, razvijati kritičnost te vlastiti stav.

Priča o promjenama u obitelji

U kinima se prikazuje film 'Niko 2: Mali brat, velika frka'. Ukoliko ga odlučite pogledati dođite do informacije da je to animirani film u boji, da traje 79 minuta, da je rađen u kooprodukciji više zemalja - Finske/ Njemačke/ Danske/ Irske, da je snimljen 2012. godine. Zašto? Film je umjetničko djelo, iza njega stoje mjeseci pa čak i godine rada brojnih umjetnika i stručnjaka, timski rad i suradnja ljudi iz različitih područja. Upoznajte dijete s tim procesima, objasnite mu da je prije svakog filma netko trebao napisati priču i scenarij (to je vrijedno jer će shvatiti da bez dobro naučenog čitanja i pisanja ne može biti ni dobrog filma), da su brojna tehnička dostignuća zaslužna za razvoj filmske umjetnosti. Napokon se upoznajte s kratkim sadržajem, to jest filmskom pričom kako biste mogli unaprijed planirati o kojoj vrijednoj životnoj temi, ili temi važnoj za djetetovo odrastanje, možete razgovarati nakon filma. Tu vam mogu pomoći i filmske recenzije koje ćete pronaći na filmskim portalima.

Spomenuti film govori o mladom sobu Niki koji se teško miri s promjenama u obitelji nakon što u njegov život ulazi očuh (dobri, ali "obični" sob Luka) koji sa sobom dovodi i njegovog polubrata, nestašnog soba Vinka. To su velike promjene za njega koji je do tada bio sin jedinac i majčin mezimac te koji je maštao o zajedničkom životu majke i njegova rođenoga oca – člana slavnih Letećih snaga Djeda Mraza. 
Nakon gledanja ovoga filma s djetetom razgovarajte o različitim obiteljima, o svemu što prati dolazak novog člana u obitelj, o tome što je glavni lik znao, a što nije prije novonastale obiteljske situacije, je li naučio nešto vrijedno za život dobitkom polubrata te općenito o obiteljskim i ljudskim vrijednostima. 

Zimska filmska bajka

'Snježno kraljevstvo' je film koji se također prikazuje u kinima, a koji je nastao u radionici Walta Disneyja, inspiriran bajkom 'Snježna kraljica', H.Ch. Andersena. Prije ili nakon njegova gledanja preporučite djetetu da pročita bajku 'Snježna kraljica' slavnog danskog pisca. Usporedite filmsku priču s književnom, razgovarajte o različitim medijima – filmskom i književnom, djetetu ukažite na činjenicu da svaki medij ima svoje zakonitosti, specifičnosti i mogućnosti, te da film ne mora biti istovjetan književnoumjetničkom predlošku. Što je filmski autor prikazao drugačije, je li to djetetu bilo zanimljivo, bi li ono nešto promijenilo u filmu ili drugačije prikazalo, i slično. Potičite djetetovu kreativnost u svakoj situaciji. Razgovarajte o karakterističnom prikazu Disneyjevih likova i mogu li već nakon toliko njegovih filmova prepoznati da je riječ o Disneyjevom filmu, jesu li u životu uvijek dobri ljudi lijepi kao u njegovim filmova i je li fizička ljepota uvijek pokazatelj dobrih osobina ljudi.

Filmovi na televiziji

Filmovima koji se prikazuju na televiziji pristupite na isti način kao i filmovima u kinu – pogledajte zajedno TV program, odaberite sadržaje koji su vam zanimljivi, informirajte se o njima, a zatim pripremite za gledanje – okupite se svi zajedno, ugasite svjetlo u sobi, stvorite topao ugođaj. Nakon što pogledate film, zajednički ga analizirajte razgovarajući o njemu, a vrijedno je i potaknuti raspravu o nekoj zanimljivoj temi koju film obrađuje. Učite dijete raspravljati s argumentima - da svaki svoj stav zna i obrazložiti, to jest oprimjeriti. Gotovo svaki film možete iskoristiti, ne samo da biste odgojno pozitivno utjecali, nego i razvijali brojne obrazovne kompetencije svoga djeteta.

Probudite fotografa u djetetu

Danas svi imaju mogućnost baviti se fotografijom i fotografirati. Ukoliko vaše dijete ima mobitel ili svoj fotoaparat, uputite ga da se njime koristi u dobre svrhe – neka fotografira trenutke koji su mu bili uzbudljivi, mjesta koja je posjetilo, nove prijatelje koje je upoznalo i družilo se s njima. Predložite mu da jedan svoj slobodan dan ispriča fotografskom pričom – odabere ključne trenutke toga dana, fotografira ih i kasnije načini prezentaciju od tih fotografija. Neka fotografira prirodu, zanimljive prizore na koje nailazi i slično. Upriličite i jedan pravi obiteljski fotosession i zabavite se. To je dobar način da svojeg mališana usmjerite da svijet oko sebe promatra, da mu se divi i da promišlja o njemu, ali i da razvija medijsko stvaralaštvo.

Pročitajte i ostale članke ove udruge!

Ključne riječi: školarci, razvoj djeteta, aktivnosti za djecu, računalne igrice, filmovi za djecu

Udruga hrvatskih učitelja razredne nastave Zvono Udruga hrvatskih učitelja razredne nastave Zvono
Izvor

Udruga hvatskih učitelja razredne nastave Zvono osnovana je 2010. godine. Cilj Udruge je unaprijediti i afirmirati struku pozitivnim primjerima i neformalnom stručnom edukacijom. Udruga je do sada organizirala natjecanja učenika razredne nastave i njihovih učitelja, projekte, kazališne susrete na području cijele Hrvatske. Udruga broji šezdesetak članova i izradila je šest besplatnih informatičkih tečajeva za edukaciju nastavnog osoblja u sustavu Loomen.

  • rhaea
  • rhaea
  • 15.01.14 22:03

Uh danas kad su računala i Tv nešto općeprisutno a roditelji prezaposleni nije lako naći vremena a naročito organizirati kvalitetno druženje ali to je izuzetno bitno. Ja preporučam odlazak iz kuće bar se proluftati, prošetati, igralište, park, šuma..sve je dobrodošlo!

PRATITE RAZVOJ VAŠEG DJETETA

Odaberite dob djeteta i saznajte u kojoj je razvojnoj fazi
banner

Pridužite nam se!

30 000 roditelja već je na društvenoj mreži Klokanice.

X