Vrtić Razvoj od 4. do 6. godine 2438 prikaza 05. travnja 2018.

7 ključnih rečenica Montessori učitelja za svaku obitelj

Thinkstock

U Montessori filozofiji i školama najvažnije je paziti na koncentraciju i neovisnost djeteta te pustiti ga da razvija svoju osobnost, talent i strasti. Donosimo vam rečenice i objašnjenja koja vam mogu pomoći da dio te filozofije koristite i u vlastitom domu

Montessori metoda se teško može sažeti u samo nekoliko riječi ili fraza - to je cijela filozofija o obrazovanju i razvoju djeteta, način na koji se gleda život. Montessori učitelji koriste jezik koji poštuje dijete i osigurava dosljednost. Riječi se pažljivo biraju kako bi potaknuli djecu na postanu neovisni, motivirani i kritički mislioci. Montessori učiteljica Christina Clemer, mama četvero djece, objasnila je za portal Motherly koje su uobičajene rečenice u bilo kojoj Montessori učionici ili domu, a mogu se ugraditi i u svakodnevni život. 

1. Primijetila sam da si se jako trudio

Naglasak na sam proces rada je od ključnog značaja u Montessori filozofiji. Izbjegavaju reći djeci "dobar posao" ili "tvoj rad je lijep" i umjesto toga komentiraju kako su bili koncentrirani dugo vremena ili kako je dijete to pažljivo napisalo ili kako je njihov rad mogao bilo tko lako pročitati.

Možda te zanima... Stilovi odgoja i roditeljske strategije: Koji ste tip? Školarci

Pohvaljujući naporan rad vašeg djeteta, radije nego rezultat, pomažete djetetu usaditi razmišljanja o vlastitom rastu kroz trud. Umjesto da kažete djetetu: "Dobar si dječak", recite mu: "Primijetio sam da si se jučer lijepo slagao sa svojim malim bratom kad ste zajedno igrali s kamionom". Time mu pokazujete da ste vidjeli njegovo dobro ponašanje, bez toga da ste mu dali neku "presudu". Umjesto da mu kažete: "Dobar si umjetnik", pokušajte "Primijetio sam sam da si radio na svojoj slici sve dok nisi dobio baš ono što si želio". 

Tablica kućanskih poslova primjerenih dobi djeteta

2. Što misliš o svom radu?

Prema Montessori filozofiji dijete je svoj učitelj. Učitelji su tu da ga vode kroz lekcije i pomognu mu, ali dijete otkriva stvari za sebe kroz pažljivo pripremljenu okolinu i materijale, a samoanaliza je veliki dio tog otkrića. 

Kada vas dijete pita: "Sviđa li ti se moja slika?", probajte ga ispitati što misli o svojoj slici, umjesto da samo kažete da vam se sviđa. Pitajte ga što misli o tome, koje boje je koristio i što mu je bio omiljeni dio rada. Pokušajte ga navesti da počne vrednovati svoj posao, a ne da traži vaše odobrenje.

Možda te zanima... Zašto ne treba tjerati djecu da uvijek pospreme za sobom Vrtić

3. Gdje bih mogao to potražiti?

Neovisnost je jedna od ključnih vrijednosti Montessori učionica ili doma. Cilj učitelja je da pomogne djeci da čini stvari za sebe. Iako je ponekad jednostavnije odgovoriti na djetetovo pitanje, često odgovorite djeci s pitanjem kao što su: "Gdje bi to mogao potražiti?" ili "Možeš li nekog prijatelja pitati za to?". 

Ako vaš sin izgubi cipelu, a vi primijetite da je cipela ispod kreveta, probajte postaviti pitanje. "Gdje si bio zadnji put kada si skidao cipele? Jesi li provjerio u svojoj sobi?". Možda će vam ovaj način "oduzeti" više vremena, ali bit će vrijedno kad dijete počne samo pokazivati inicijativu.

 | Author: Shutterstock Shutterstock

4. Kako ti mogu pomoći?

U Montessori učionici djeca su odgovorna za mnoge stvari, uključujući i brigu o svom okruženju. Djeca su često ponosna zbog tih odgovornosti jer provode vrijeme u aranžiranju cvijeća na stolu, zalijevaju vrt, peru prozore i stolove. Ponekad je posao prevelik za njih, ali ga žele napraviti. U tim slučajevima, možemo pitati dijete i pomoći mu. Nije dobro da mu "upadate" i spašavate ga, na taj način šaljete djetetu poruku da je nesposobno.

Koje kućanske poslove mogu raditi i dvogodišnjaci?

Na primjer, ako je vaše dijete umorno i vrijeme je za spavanje, a mora slagati Lego kocke, sve ga to može previše razbuditi. Ne mora biti sve ili ništa. Možete ga pitati: "Koju boju želiš staviti u kutiju?" ili "Ja ću spremiti žute kocke, a ti možeš plave komade", kako biste pokazali da možete raditi zajedno.

Možda te zanima... Stručnjaci s Harvarda otkrivaju tajne dobrog odgoja Vrtić

5. 'U našem razredu, mi...' ili 'U našem domu, mi...'

Malena fraza kojom podsjećamo našu djecu ili člana razreda na neka pravila ili poželjno ponašanje. Fraze podsjećaju na to kako zajednica funkcionira, umjesto da dobiju samo zapovijedi, puno je vjerojatnije da će ovakve fraze izazvati suradnju kod djeteta. "U našem razredu, sjedimo dok jedemo" je puno jača izjava nego "Sjedi". 

Kao i svi mi, djeca žele biti dio zajednice, a m ih jednostavno podsjećamo kako društvo funkcionira. Ako imate pravilo o trčanju po kući, umjesto "prestani trčati", probajte reći "mi u kući hodamo" i provjerite kako će vam dijete odgovoriti.

 | Author: Thinkstock Thinkstock

6. Nemojte ga ometati, on se koncentrira

Zaštita dječje koncentracije temeljni je dio Montessori filozofije. Montessori satovi daju djeci puno vremena u kojem mogu u miru raditi, obično tri sata. To dopušta djeci da razviju duboku koncentraciju, bez toga da ih se uznemiruje i da idu učiti nešto drugo.

Može vam biti primamljivo da dijete pohvalite, ali ponekad je i kontakt očima dovoljan da prekinete njegov rad. Sljedeći put kad hodate pored djeteta dok radi nešto duboko usredotočeno na crtanje ili izradu kule od igračka, pokušajte samo hodati umjesto da mu kažete da je sjajno. Kasnije mu možete reći kako je bio lijepo koncentriran i koliko je divno njegovo stvaranje.

Azamat Nabiullin Ana Marija Šir s djecom Možda te zanima... 'Djecu želimo odgojiti bez da ih slomimo' Roditelji

7. Slijediti dijete

Ova posljednja rečenica je jako važna. To je nešto što Montessori učitelji govore jedni drugima - ne djetetu. Često se podsjećaju na rečenicu "slijedi dijete", vjeruju da je svako dijete jedinstveno i njegov unutarnji razvoj te da nešto radi s razlogom. Podsjeća nas da neće svako dijete prohodati s godinu dana ili čitati s četiri godine - djeca nisu pročitala knjige i ne zanima ih koje ciljeve bi trebali dosegnuti.

Slijediti dijete znači znači sjetiti se da je svakako dijete jedinstveno i ima svoje potrebe, strasti i talente te bi ga trebalo voditi i učiti u skladu s tim. Ako vaše dijete nije zainteresirano za čitanje pokušajte promatrati što voli, ako je duhovito možda će mu se svidjeti neka knjiga s smiješnim pričama, a ne dječji klasici koje ste vi imali na umu. Zapamtite "slijediti dijete" može vam pomoći da ga vidite na drugačiji način i da radite s njim umjesto protiv njega.

Možda te zanima... Epidemija popustljivog odgoja: Roditelji, preuzmite odgovornost! Vrtić

Učiteljica i mama Christina Clemer ovako je objasnila Montessori pristup djeci: "Jedna od najljepših stvari u Montessori učenju je da je to mnogo više od obrazovanja - to je način gledanja i bivanja s djecom. Čak i ako vaše dijete ne sudjeluje u Montessori nastavi, lako možete unijeti neke ideje i rečenice u svoj dom te paziti na koncentraciju i neovisnost vašeg djeteta".

Možda te zanima... 12 vještina koje većina djece usvaja do pete godine Vrtić
Komentari 0
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.